SSGS aan het woord #6: Lia van der Tang en Brigitte Angenent
- Laatst bijgewerkt:
Samen bouwen aan een gezonde generatie: dat is waar ‘Specialist Sportieve en Gezonde School’ (afgekort SSGS) voor staat. Wij spraken Lia van der Tang en Brigitte Angenent, twee enthousiaste leerkrachten die de post-hbo-opleiding tot SSGS’er hebben afgerond. Hoe realiseren zij gezonde veranderingen op hun school?
Zouden jullie jezelf kort willen voorstellen? Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Brigitte: ‘Ik ben Brigitte Angenent. Op dit moment sta ik voor groep 4. Ik ben al tweeëntwintig jaar werkzaam als groepsleerkracht op basisschool De Baanbreker in Den Haag. Samen met Lia heb ik de opleiding gevolgd tot Specialist Sportieve en Gezonde School.’
Lia: ‘Mijn naam is Lia van der Tang. Ik ben leerkracht van groep 7/8 op De Baanbreker in Den Haag. Ik sta nu vierentwintig jaar voor de klas en sinds twee jaar ben ik hier op school ook Specialist Sportieve en Gezonde School. SSGS is nieuw en Brigitte en ik zijn daarin de kartrekkers. Deze uitdaging werkt heel motiverend voor ons.’
Wat leuk! Veel studenten worden opgeleid tot SSGS’er door deze opleiding tegelijkertijd met de pabo te volgen. Hoe zijn jullie de ‘SSGS-wereld’ ingerold?
Brigitte: ‘Door een e-mail die ik in eerste instantie al in de prullenbak had gegooid. Gelukkig kwam Lia mijn lokaal binnen met de vraag of wij samen de pilot van het SSGS-traject konden gaan volgen. Dit was de eerste opleiding tot SSGS’er die als losse post-hbo-opleiding werd aangeboden. Voorheen was het traject alleen vanuit de pabo te volgen. Wij waren dus de eerste die deze opleiding ‘los’ konden volgen. De opleiding was opgebouwd uit vijftien bijeenkomsten van vier uur lang. Om de twee weken zaten wij op woensdagmiddag weer in de schoolbanken! In één jaar tijd hebben wij de opleiding gevolgd en succesvol afgerond.’
Welke stappen hebben jullie als SSGS’er al genomen op jullie school en hoe hebben jullie dit aangepakt?
Brigitte: ‘Tijdens de opleiding kwamen wij erachter dat we eigenlijk al een gezonde school waren, maar deze certificatie zou binnenkort verlopen. Het vignet is namelijk maar drie jaar geldig. In een aantal groepen werd er al veel aandacht besteed aan gezonde voeding, maar een schoolbrede aanpak bestond toen nog niet. Hier lag dus een taak voor ons! Wij hebben gezorgd voor een schoolbrede focus op gezonde voeding. Zo konden we opnieuw bewijzen dat we nog steeds een gezonde school zijn.
Tijdens de opleiding zijn we in onze eigen groepen begonnen en daar was eigenlijk zowel vanuit de ouders als de kinderen heel weinig weerstand. Hierdoor was het voor ons makkelijk om dit steeds breder te trekken. We gingen allemaal weer water drinken en allemaal weer fruit eten. Het enige wat nu lastig is zijn de verjaardag traktaties. Alles moet voorverpakt zijn en dan is fruit een stuk lastiger. Toch zijn we daar heel streng in. Ongezonde traktaties gaan, hoe sneu dan ook, mee naar huis. We zien nu dat er ook steeds meer traktaties komen die geen eten zijn, potloden en kladblokken doen het net zo goed.’
Lia: ‘Ook voor de lunch hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Er wordt tijdens de lunch uitsluitend brood gegeten. Het liefst bruinbrood, maar dit hebben we verder in het midden gelaten. Wat er op dat brood gaat is ook volledig eigen keuze. Zo blijft het voor alle ouders en leerlingen haalbaar. Wat dat betreft hebben wij ook het geluk gehad dat we alles direct in onze eigen klassen konden toepassen. Je neemt de kinderen mee in dat plan. Als je dit als student in je stageklas moet doen, is de kans op weerstand veel groter.’
Wat is volgens jullie de rol van de SSGS’er op school? Waar liggen jullie verantwoordelijkheden als SSGS’ers?
Brigitte: ‘Als SSGS’er ben je de contactpersoon en de eindverantwoordelijke. Je doet dit samen als team en jij als SSGS’er neemt hier het voortouw in. Daarnaast denk ik dat het de taak van de SSGS’er is om je ogen en oren open te houden en je in te blijven lezen in wat er nu speelt op het gebied van de gezonde school.’
Lia: ‘Wij hebben ook contact met de GGD en dat is heel fijn. Door in contact te blijven met de GGD blijf je op de hoogte van alles wat er speelt. Bovendien helpt de GGD met alles wat voor ons belangrijk is, zoals het schoolplein rookvrij maken. Verder houden ze ons op de hoogte van belangrijke data. Denk bijvoorbeeld aan de Week Tegen Pesten.’
Wat zijn jullie ervaringen als SSGS’er binnen het schoolteam, bij de leerlingen en bij de ouders?
Lia: ‘We hebben een ouderochtend gehouden, waarin wij met de ouders het belang van gezonde voeding besproken hebben. De ouders en leerlingen reageerden eigenlijk heel positief. Bij het team was het soms wel lastiger, omdat sommige leerkrachten gewend waren om een boterham te eten om 10 uur. Als je van de leerlingen verwacht dat ze om 10 uur een stuk fruit eten, moet je dit ook als leerkracht laten zien. Met deze leerkrachten zijn we iedere keer weer het gesprek aangegaan. Ik denk ook dat dat het belangrijkste is, het gesprek aan blijven gaan.’
Brigitte: ‘Bij het realiseren van duurzame verandering hebben wij veel gehad aan het boek Hoe krijg je ze mee? van Annemarie Mars (Koninklijke van Gorcum, 2016). Ook staat onze directie erg positief tegenover de Gezonde School en neemt hierin ook haar verantwoording, net als onze gymleerkracht. We hopen dat het over een aantal jaar zo op school is ingebed dat wij met een gerust hart met pensioen kunnen.’
En tot slot: welke tips hebben jullie voor alle specialisten die willen starten met een verandering op hun school?
Brigitte: ‘Een belangrijke tip is echt het gesprek aan blijven gaan. Ook is het belangrijk om externe instanties in te schakelen. Maar de belangrijkste tip is denk ik om klein te beginnen. Probeer niet in één keer alles tegelijk te veranderen. Begin desnoods alleen in de eigen groep. Als het daar goed wordt ontvangen, is het veel makkelijker om de sportieve en gezonde veranderingen steeds breder te trekken.’
Wil je op de hoogte blijven van onze interviews? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en laat je inspireren over een gezond schoolklimaat.
Auteurs:
– SSGS Redactieteam