SSGS aan het woord #7: Naomi Karregat

Samen bouwen aan een gezonde generatie: dat is waar ‘Specialist Sportieve en Gezonde School’ (afgekort SSGS) voor staat. Wij spraken Naomi Karregat, vierdejaars pabostudent aan de Hogeschool Leiden. Ze volgt de specialisatie SSGS en is in haar vorige stage vooral met mediawijsheid aan de slag gegaan. Hoe is dit gegaan en wat heeft ze geleerd?

Waarom heb je voor de specialisatie SSGS gekozen?

‘Ik vind het belangrijk dat kinderen in een gezonde omgeving opgroeien. In het begin dacht ik dat vooral bewegen en sport centraal stond. Ik houd zelf erg van sporten, dus het had direct mijn interesse. Maar zoveel meer thema’s blijken belangrijk te zijn voor een gezonde leefomgeving voor kinderen. Denk bijvoorbeeld aan gezonde voeding, relaties en seksualiteit en mediawijsheid. Mensen vergeten vaak hoe breed het is.’

Wat heb je al in de praktijk gebracht van de opleiding?

‘Tijdens het tweede jaar van de opleiding heb ik een aantal interventies gedaan op mijn stageschool. Ik heb kleuters gestimuleerd om meer water te drinken met behulp van een watertap en water met fruitsmaakjes. De kinderen vonden het erg lekker en dronken daardoor veel gezonder. Daar was ik echt blij mee, dat je direct verschil ziet. De leerkrachten waren ook enthousiast en de watertap is blijven staan in de klas. Dus ik verwacht dat het nog steeds gebruikt wordt.

Daarnaast heb ik een interventie gedaan op het gebied van bewegen als middel, namelijk dat leerkrachten bewegen inzetten tijdens en tussen de lessen door. Ik heb een map gemaakt met oefeningen, ideeën en inspiratie. Dit is direct gebruikt en ingezet door leerkrachten. Ze vonden het erg handig en blijven er ook mee werken.’

In het derde jaar doen studenten onderzoek op hun stageschool. Hoe ging dit bij jou?

‘Klopt, afgelopen jaar heb ik mijn grootste onderzoek gedaan tot nu toe. De vraag was: met welk thema van de Gezonde School wil jouw school aan de slag? Oftewel: wat kan er op jouw school verbeterd worden? In mijn geval was dat het thema mediawijsheid, daar werd nog weinig mee gedaan, terwijl hier wel een behoefte lag. Ik heb uitgezocht welke methode het best past bij de wensen van mijn stageschool. Daar kwam de Leerlijn Mediawijsheid Plus uit.

Mijn plan is goedgekeurd door de directie en het team was erg blij met de methode, omdat ze op deze manier er concreet en praktisch mee aan de slag kunnen. Afgelopen jaar had de school nog geen tijd om dit traject voor mediawijsheid te starten vanwege de coronacrisis. Het was veel aanpassen aan online onderwijs en wegwerken van leerachterstanden die hierdoor ontstaan zijn. Maar aangezien de methode aansluit bij de doelen van mediawijsheid die deze school belangrijk vindt, gaan ze in de toekomst zeker hiermee aan de slag!’

Mediawijsheid

Waarom vind je het thema mediawijsheid zo belangrijk?

‘Ik heb goed samengewerkt met het team op school en heb de leerkrachten gedurende het onderzoek erbij betrokken. Ik heb bijvoorbeeld uitgelegd wat mediawijsheid precies is en welke doelen ermee behaald kunnen worden. Vervolgens hebben de leerkrachten een enquête ingevuld waarin gevraagd werd naar hun behoefte. Oftewel: wat vinden zij belangrijk?

In het begin vond ik het wel een uitdaging om als stagiaire aan de school te vertellen wat ze beter konden doen. Wie ben ik nou eigenlijk om dit te beweren, heb ik mij weleens afgevraagd. Dit ging echter steeds beter. De kunst zit erin om het op een positieve manier te brengen en het team te overtuigen van de noodzaak van de verandering. Iedere keer een zaadje planten, zoals mijn docent op de opleiding ons geleerd heeft. Bijvoorbeeld een krantenartikel over het thema ophangen in de lerarenkamer, nieuws sturen over het onderwerp via e-mail of een een-op-eengesprek voeren.

Daarnaast heb ik ook gemerkt dat ik, ook al ben ik stagiaire, wel veel kennis heb van de thema’s van de Gezonde School. Ik ben hier immers al drie jaar mee bezig, dus ik weet dat ik meer mag vertrouwen op mijn eigen expertise, hoe lastig het ook is. Maar dit vertrouwen zal denk ik vanzelf komen naarmate ik meer ervaring heb.’

Wat zijn jouw toekomstplannen? Hoe zie je je rol als SSGS'er?

‘Komend jaar ben ik nog druk met het laatste jaar van de opleiding. Ik ga een minor volgen en stage lopen. Als ik straks afgestudeerd ben, wil ik binnen mijn school de functie van SSGS’er vervullen. Samen met het team ervoor zorgen dat kinderen opgroeien in een veilige omgeving waar aandacht wordt besteed aan de thema’s van de Gezonde School. In het begin van mijn opleiding was ik vooral bezig met bewegen en sport. Maar nu ben ik ervan doordrongen dat alle thema’s belangrijk zijn en hiervoor wil ik mij dan ook inzetten!’

Welke tips heb je voor studenten die ook positieve veranderingen willen bewerkstelligen op hun school?

‘Mijn belangrijkste tip is om het team er goed bij te betrekken. Natuurlijk sowieso de leerkracht waarmee je samenwerkt, maar wees niet bang om ook het gesprek aan te gaan met de andere leerkrachten. Breng jouw interventies en ideeën op positieve wijze en blijf zaadjes planten. Zo houd je de thema’s van de Gezonde School actueel op jouw stageschool.’

Wil je op de hoogte blijven van onze interviews? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en laat je inspireren over de mogelijkheden tot een gezond schoolklimaat.

Auteurs:

– SSGS Redactieteam

Gerelateerde berichten

Scroll naar boven